Snapchat På Børsen?

Snapchat CEO Evan Spiegel er på vej til at føre moderselskabet (Snap Inc.) til Snapchat på børsen, men hvad er Snapchat og hvordan tjener de penge?

Historien bag Snapchat

I 2011 kom Evan Spiegel på en idé til et projekt han skulle lave på sit studie på Stanford. Idéen gik ud på, at man via en applikation til mobilen skulle kunne sende billeder og videoer, som maksimalt kunne ses af modtageren i 10 sekunder, og som derefter blev permanent slettet – præcis som vi kender Snapchat nu. 6 år senere har applikationen udviklet sig til, hvad vi kender i dag og Evan Spiegel har planer om at børsnotere moderselskabet til Snapchat.

Undervejs de sidste 6 år har Evan Spiegel afvist prætentiøse bud på virksomheden, hvor det største bud kommer fra Facebook. Buddet lød på $3 mia. og betød at Facebook stod til at overtage hele virksomheden, og kontrollen fra Evan Spiegel. Evan Spiegel afviste dog tilbuddet, fordi han mente applikationen var mere værd end $3 mia., hvilket måske viser sig at være rigtigt nu hvor Snap Inc. skal børsnoteres inden længe.

Allerede tilbage i november 2016 fandt Wall Street Journal ud af, at Snap Inc ønskede at blive børsnoteret. Ifølge virksomhedens egen vurdering er de mellem $19,5 og $22,2 mia. værd – dette ville sætte aktieprisen mellem $14 og $16 pr. aktie, men alt dette var tilbage i november, og er på ingen måde en refleksion af hvad virksomheden faktisk er værd, da det er Snap Inc i samarbejde med den investeringsbank, der står for børsnoteringen.

Det Økonomiske

Det er ingen, der ved konkret, hvordan Snapchats økonomiske situation ser ud lige nu. Andre end de investorer, som lige nu er med i Snapchat er det ren spekulation hvordan Snapchats økonomisk situation er. For nylig blev resultatopgørelse for Snapchat offentliggjort af Gawker som viste at Snapchats genererede absurd lav omsætning, som lød på $3,1 mio., i forhold til røde tal på bundlinjen. Vi ved ikke om disse tal er et retvisende billede af økonomien, og tallene er endvidere også fra 2014, så meget kan have ændret sig siden da.

I 2016 blev det dog rapporteret at Snapchat havde genereret ca. $100 mio. i omsætning, og målsætningen nu var $300-350 mio. – en væsentlig forbedring fra 2014-tallene. Det er rigtig fine tal for Snapchat, men før Snap bliver børsnoteret har investorer ingen anelse om, hvor den genererede omsætning kommer fra. Det er derfor på nuværende tidspunkt ren spekulation at investere i Snapchat – foruden at deres produkt er 100% uhåndgribeligt.

Hvor kommer omsætningen fra?

Som jeg er inde på er det ren spekulation lige nu, men har man fulgt udviklingen i selve applikationen har man kunne se en markant udvikling. Snapchat er gået fra at være en applikation, hvor der kun fandtes det som applikationen startede med – send og modtag videoer eller billeder. I 2015 introducerede de funktionen ’Discover’, som gjorde det muligt for brugere af applikationen at følge forskellige medier.

Snapchat tilbyder forskellige måder, hvorpå disse medier eller virksomheder kan brande dem selv på Snapchat. Det foregår ved hjælp af et filter, så du som bruger kun kan se det som er relevant for dig at se, eller f.eks. ligger i nærheden af dig. Rygterne går endvidere på, at Snapchat angiveligt skulle tage $100 pr. 1000 views. Snapchat tager så en procentdel af denne indtjening afhængig af, hvem der ejer det reklamespot som der modtager visningerne.

Det er desuden Snapchat CEO, Evan Spiegels, ambition at Snapchat skal udfordre markedet endnu mere ved at introducere ting/features som vi endnu ikke har set. Snapchat har blandt andet introduceret en brille, altså hardware (håndgribeligt produkt), som de sælger igennem automater. Man skal huske på, at Snapchat stadig er en meget ung virksomhed, så det er svært at sætte en pris på virksomheden. De ændrer sig konstant, og udforsker nye måder at tjene penge på – det er de nødt til eftersom de befinder sig på et marked, som konstant er i udvikling, og deres produkt er i den grad ikke unikt, hvis bare man kigger på den nærmeste konkurrent, Instagram.

Det absolut mest unikke ved Snapchat er billederne og videoerne, som bliver permanent slettet efter brugeren, som du har sendt det til åbner det. Der har dog været en del problematik med, at det netop ikke bliver slettet, men lagret på Snapchats servere.

Risikoen

Snap Inc. begynder snart deres tour, hvor de skal pitche deres case til forskellige investeringsbanker, som skal håndtere børsnoteringen. Evan Spiegel har udtalt, at Snap Inc. ønsker at indbringe ca. $3 mia. i en børsnotering.

I forbindelse med børsnotering af Snap Inc. har Evan Spiegel udtalt, at Snapchat måske aldrig bliver profitabel. Sidste regnskabsår genererede Snap Inc. et nettotab på $514,6 mio. Det er meget stort underskud, og man må også forvente at en relativt ny virksomhed har så store tab ifm. intensiverede investeringer. Evan Spiegel udtaler også, at der som børsnoteret virksomhed er langt flere omkostninger end hos en privat virksomhed, og at i takt med at de også vokser kommer til at investere mere, og dermed bliver omkostningerne markant højere. Hvis omsætningen ikke følger med, er det meget simpelt at det ikke kommer til at fungere for Snap Inc.

Underpricing

Det er svært, at sige, hvorvidt Snap Inc. er en god investering på nuværende tidspunkt, når regnskabet ikke er offentligt tilgængeligt. Én ting er dog sikkert, og det er at de er nødt til at tiltrække investorer, og det sker højst sandsynligt igennem underpricing. Underpricing opstår, når en virksomhed børsnoteres til en værdi, som ligger under virksomhedens reelle værdi. Ifølge Rock (1986) sker underpricing, fordi investorer er bange for at betale for meget, og derfor sættes prisen lavt, så den lave pris kan ’lokke’ de mennesker, som var bange for en høj pris. Problemet er dog, at dette kan skabe en kunstigt lav pris, og derfor få prisen til at stige ekstremt på førstedagen, hvilket var præcis det der skete med Twitter, som er lidt i samme stil som Snapchat.

Personligt tror jeg på en underpricing, og at vi kommer til at se en markant stigning i aktiekursen på introdagen. Snap Inc. er desperate efter kapital – de har markant underskud, og mangler kapital til investering, så de kan få vendt underskuddet til et overskud. Jeg har dog ingen tillid til Snap Inc. på den lange bane, når ikke engang Evan Spiegel tror de kan levere overskud over en længere periode.

Snapchat-Dollar-Sign

Du er måske også interesseret i

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *